Bästa faktabok 2013

Från Holmes till Sherlock, vilken titel! Jag har så svårt att sluta läsa den här underbara boken. Jag har aldrig känt mig så berusande beläst av att läsa en fackbok. Mattias Boström fångar läsaren från första sidan, och än så länge kan jag omöjligt släppa taget. Den är så fantastisk välskriven med intressanta och skiftande vinklar och verkligen allmänbildande. Jag är inte förvånad att den fick Svenska Deckarakademiens fackbokpris 2013. Jag lär mig om en författare som gjort stora avtryck i litteraturen, om hans skrivande, om hans samtid och samtidigt får jag en lektion i historia. Vem inspirerade honom egentligen till karaktären Sherlock Holmes? Skrev han något annat? Vem var sir Arthur Conan Doyle egentligen?

Trots att jag hade en del förkunskaper om både författaren och dessutom läst en del av hans verk blev jag hänförd. Är det någon bok du ska läsa, om du har det minsta intresse av skrivande, sent 1800- och tidigt 1900-tal, Sherlock Holmes eller bara älskar fackböcker – läs denna, du kommer absolut inte att ångra dig!

 

IMG_20160125_165154_1

Bästa sortens mys, te och läsning i skenet från stearinljus.

Författaren, Mattias Boström, finns det mer att läsa om och av, tack och lov!

Lämna en kommentar