Storslagna syrén

En ståtligare och mer dekorativ blomma än syrén torde vara svårt att finna! Elegant i fantastiska färger och med gröna blad i stor nyansrikedom. Vilken vacker tid det är just nu. Hemma i Småland blomstrade redan syrénen, medan det går lite långsammare här i Uppsala.
Planen är att ha en syrénberså i den framtida trädgården, den jag ska ha vid mitt framtida hem. Ni vet, en rund oas omringad av syrénbuskar med ett valv som ingång och i mitten sådana där vitmålade, nätta trämöbler och kaffe i klirrande, tunna koppar på fat och nybakade kanelbullar och sju sorters kakor på ett trevåningsfat.

Min favorit är den här vita, men den finns ju för sakens skull i en enorm variation. Jag har absolut ingen aning om vilken sort det här är.
Att jag är en blom- och trädgårdsnovis har väl knappast undgått någon. Då är det ju tur att man kan vända sig till experter, och det pedagogiska material som faktiskt finns tillgängligt. När det kommer till syrener vänder jag mig till Odla.nu, som har en jättebra artikel om olika syrénsorter, deras historia och hur man sköter dem bäst.
Tänk dig att bära in en bukett från din egna berså och låta hemmet fyllas till bredden av doftade syrénblomster. Hemligt värre! Då är det tur att mamma har en del buskar som man kan norpa några kvistar av. Så länge, tills den framtida trädgården och bersån faktiskt finns.

IMG_20160521_152917

IMG_20160521_153408

IMG_20160521_153008

Här är tre olika varianter i de vanligaste färgerna. En enkel glasburk är perfekt som vas, särskilt när buketten är lummig och färgglad. Och det är fint när kvistarna får synas de också.

 

Kommentera

