Glaskupan

För några veckor sedan, närmare bestämt 3 idag, skrev jag om det senaste numret av Hem och antik. Mitt inlägg kan du läsa här. De har alltid en massa inspirerande reportage men det var ett jag fastnade för extra mycket. Det handlade om glaskupor och hur de kan accentuera stilleben. Det här är något som malt inom mig och till slut kunde jag inte låta bli.

IMG_20160427_195835

Återigen fastnade jag för Åhléns och glaskupan, 25 centimeter hög, kostade 99 kronor. Jag valde att ha en svart marmorskiva inunder, 18 centimeter i diameter, för att skapa kontraster mot det förväntade innehållet. Den kostade 199 kronor och fanns även i vitt och grönt, men efter samråd med Frida och Julia så fick det bli den mörka.
Jag är så glad att marmordetaljer är inne. För mig känns det som gedigna detaljer i ett hem, något som kan ge både en aktuell men också tillföra en äldre känsla. När jag hör ordet marmor så tänker jag i första hand på Antiken, vilket skvallrar om vilken historianörd jag egentligen är… Antikt ur ett inredningsmässigt perspektiv har jag i den röda marmorn på min byrå. Antagligen hamnar den här expositionen även där. Som ett förstärkt antikt hörn i hemmet. Vi får se.

IMG_20160427_195756

IMG_20160427_195717

Det ser redan mäktigt ut, så jag tror verkligen att det här kommer bli suveränt. Jag älskar när jag känner mig så här ivrigt inspirerad, helt underbart!

IMG_20160427_195638

Jag sparar alltid den räfflade kartongen och pappret som en får med vid köp av ömtåliga ting. Det är perfekt att ha hemma när en ska slå in presenter och inte har något kartong i passande storlek och om gåvan är av den bräckliga sorten. Har du plats så är det ypperligt ur ett inslagningsperspektiv eftersom det underlättar och så är det bra för miljön.
Hur mitt stilleben kommer se ut får ni hålla er till tåls med, det kräver lite planering. Den bästa sortens!

One thought on “Glaskupan

  1. Ping: Projekt: Glaskupa – Hemligt hos Hanna

Kommentera

