Våffelmakare

Om det finns något som jag är bra på, så är det att göra våfflor. Om jag kunde få grädda våfflor hela dagarna hade jag inte tvekat. Så länge jag fick äta av dem samtidigt, vill säga. Till min hjälp har jag mammas fantastiska recept och ett redigt, som vi säger i Småland, våffeljärn som jag fick av mamma i 18-årspresent. Ett våffeljärn behöver inte vara dyrt och de flesta kostar kring 300 kronor. Jag föreslår däremot att du köper ett dubbelt. Om du någon gång ska bjuda kan det vara skönt, även om det tar lite mer plats i köksskåpen.

IMG_20160420_132548

IMG_20160420_132600

Det är egentligen ett väldigt enkelt recept, som ger lite mer matiga våfflor men som kan gräddas till mer fluff och fras, om man vill. Då är det bara att ha i lite smält eller flytande smör i smeten och smöra järnet ordentligt mellan varven.

Birthes våfflor

  • 3 ägg
  • 5 dl mjöl
  • 5 dl mjölk

Vispa ihop till en smet i en bunke och häll därefter i ytterligare 2 dl mjölk, gärna under omrörning. En nypa salt och vips! Så är det klart för gräddning. Om du har ett järn som värms upp långsamt kan du alltid slå på det innan du börjar. Men det är viktigt att järnet inte är för varmt när du börjar grädda, det kan göra ytan bränd och insidan ofärdig.
Serveras förslagsvis med grädde och jordgubbssylt, eller glass, bär och hallonsylt! Mums!

IMG_20160420_133110

IMG_20160420_133224

Jag och Frida avnjöt dem i solskenet på balkongen. Nu är det vår, hörni!

 

Kommentera

