Två böcker

Jag bara måste tipsa om Vad är litteratur och 100 andra jätteviktiga frågor av Ulrika Kärnborg. En fantastisk liten bok med både långa och korta svar på frågor som kretsar kring skrivande, vetande, kritik, falsk inspiration, böcker… Ja, helt enkelt om litteratur!

IMG_20160415_135448

IMG_20160415_131116Bitvis skrattade jag högt. Och naturligtvis var det obligatoriskt med te vid den här typen av nöjesläsning.
Det var ett fint avbrott från att läsa Brott och straff av Fjodor Dostojevskij, som kan vara tung ibland. Fantastisk fin utgåva, även om jag kan sakna indrag och styckeindelning. Det senare förutsätter jag är en del av Dostojevskijs skrivsätt och stil men det gör det inte lättare att läsa för det. Jag har läst den tidigare men det var några år sedan. Och jag förstår varför det är en klassiker, mer nu än vad jag gjorde då.

 

Kommentera

