Tidning och te

Ibland undrar jag om man verkligen behöver mer. Generellt är jag en stor fantast av tidningar; jag tycker om att bläddra, ströläsa, granska bilderna… Helt enkelt låta uppenbarelsen av ett magasin och dess visuella inspiration och förmedlande av information insupas av min (ibland) vetgiriga hjärna. Tidningar som alster är helt enkelt avkopplande!

IMG_20160406_153055

IMG_20160406_162712

Att Hem och antik är en av mina storfavoriter är väl knappast någon nyhet. I just det här numret finns ett reportage om hur man kan skapa fina expositioner med hjälp av glaskupor. Just den här typen av installationer, som en miniform av utställningar, tycker jag oerhört mycket om. Glaskupor finns i alla möjliga former och inom en stor skala gällande pris. En som jag själv tycker är jättesnygg är den från Åhléns för 99 kronor, 25 centimeter hög.
För någon krona mer och vissa med fot finns Hemmets hjärta, som har flera olika modeller; på hög fot, en fot av metall, på spegelglas… Variationsmöjligheterna känns oändliga! Så länge de får plats där inne, vill säga. Och att det känns hemligt för dig.

Det är alltid roligt att mixa med olika föremål och på så sätt belysa en del av sig själv. Vilka ting kan komplettera och lyfta varandras egenskaper? Vilka kan matchas eller verka som varandras motsatser? Här är ett av av mina tidigaste experimentella försök av ett stilleben:

IMG_20141009_135103

Ett helt okej försök, men något trevande också. Jag tycker att jag har blivit bättre på att både fotografera men också att arrangera mina stilleben. Det är alltid roligt att se till ens egna och personliga utveckling.

Kommentera

