Vårdagjämning

Det var alltså vårdagjämning nu i helgen, som kort innebär att dag och natt är ungefär lika långa vid just denna tidpunkt. Om du vill läsa mer om dagjämningarna rekommenderar jag SMHI:s hemsida som du hittar här.
Eftersom det heter vårdagjämning förs ju tankarna till gröna knoppar, fågelkvitter och begynnande blomster men här är det istället snö i omgångar. I skrivande stund singlar faktiskt flingor stilla ner utanför fönstret. Fotona nedan, som togs igår, visar dock inga spår av snö. Det är nästan lite varannan dag-väder, något som både mars och april är kända för å andra sidan. Men lite vårtecken döljer sig här och var!

IMG_20160321_164635

Ljuvliga blåsippan, så spröd och skör men ändå så stark mot snötäcket som kommer och smälter och kommer igen. 

IMG_20160321_165339

Vid den gamla kvarnen har vårfloden verkligen tagit fart. Vattnet forsar fram över sten och tar med sig stockar av bara farten. Som om den sköljer bort vintern.  

För mig är dessa de två viktigaste vårtecknen utöver fågelsång. Jag tror faktiskt att jag hörde en koltrast sjunga när jag gick hemåt. Åh, ljuva vår, snart är du kommen!

Kommentera

