Byråinstallationen

Min lilla byrå är absolut det auktionsfynd jag är allra mest glad över från 2015. Nu står den äntligen på en plats som jag är nöjd med. Byrån i sig är i stilen nyrokoko, en lite mildare variant. Rokokon och nyrokokon har några typiska drag och här ser man att mitten buktar ut, så kallad buktig. Bladformade beslag, svängda och S-formade ben och rocailler är andra exempel. Enligt mina efterforskningar borde den vara tillverkad på 1900-talet, förmodligen i mitten någonstans.

IMG_20160313_100812

IMG_20160313_101047

Här har jag valt att jobba med färgerna. Det röda i den gamla väckarklockan går igen i både marmorn och träbeslagen. Det var länge sedan den visade rätt tid, utöver en gång på morgonen och eftermiddagen vill säga. Den betyder något oerhört mycket för mig då det är arvegods från min morfar. Så att den inte är igång gör mig inget alls. Kandelabern likaså eftersom den är från min mormor. Det känns extra fint att placera dem tätt tillsammans. Rätt, på något sätt.
Mässingen går igen i beslagen och i lampan, som är antikbehandlad och ska se äldre ut än vad den är. Både skärm och fot är från Ullared. Jag valde de två i kombination just för att jag ville ha lite äldre utseende.

IMG_20160313_100934

IMG_20160313_100841

De två böckerna är egentligen lådor med små gömmor. I dem har jag mitt skrivbordsmaterial, det vill säga en stor hög post it-lappar, block och pennor. Oerhört smidigt eftersom min arbetsplats också är köksbordet. Dessutom ser det mer städat ut och är mindre plottrigt.

Kommentera

