Mäktigt med metall

Jag är så himla glad! Just nu finns mina och några andra inredningsbloggares vårtips på Hemnet! För min del är det pasteller och framförallt gammelrosa som känns topp i vår. Gärna i kombination med metalliska toner, som kan ge nyanser med enkla medel. Här har ni några konkreta tips från min sida:

Bilderna är från IKEA respektive Åhléns

Det är detaljerna som gör det! Här är två exempel som snabbt kan få arbetsplatsen att kännas redo för våren. Lampa IKEA 129 kronor och tidskriftssamlare Åhléns 149 kronor. En annan metall att mixa med i detaljarbetet är guld. Ett kvickt och raskt knep att förnya ett rum är att byta kruka, och Jotex har supersnygga i mängder av storlekar. Guld i kontrast med vitt är verkligen elegant!

92-0070D1-1

Bilden är hämtad från Jotex.

För mig är det viktigt att jobba med ljusa färger så här års, gärna i småkomponenterna i hemmet som porslin, textil och prydnader. Några exempel på det är Swedish grace-muggarna, Rörstrands serie som kom redan 1930 fast då bara i vitt. Själv har jag blivit förtjust i rosa men det finns också andra pastellversioner av grönt och blått.

Rörstrand

Bilden är hämtad från Rörstrand hemsida.

Våren är också en tid för ljusa textilier, som den här underbara prydnadskudden från Hemtex för 199 kronor.

144332060000001_highres.png

Spetskanter ger alltid en romantisk prägel

Det mjuka i textilier kan vara ett bra komplement till metalldetaljer som kan upplevas som hårda och kalla. Pröva dig fram till det som känns hemligt för dig!

Kommentera

