Entusiastisk, euforisk, exalterad…

… Det är bara ett urval av alla känslor jag har inför onsdagen och starten på årets bokrea! Det är verkligen en spännande tid för en bokälskare, en tid för möjliga fynd och eskapader som studentbudgeten annars inte tillåter.

Bokrean bottnar i viljan att bli av med restupplagor av de böcker som inte sålts. Det här hade sin början på 1920-talet, men det var inte förrän på 30-talet som nationella gemensamma datum för starten påbörjades. Med tiden har det här utvecklats till den bokrea vi ser idag. Om du vill läsa mer om bokrean, dess historia och annan information så kan du klicka här.

Då jag skrev tentamen i fredags har jag försökt ladda om under helgen. Ni vet, vila, träna och allt det där som annars också kommer i kläm när man ligger i tentaplugg. Och vad kan vara bättre återhämtning än en bok? För min del blev det att läsa ut en från förra årets bokfynd, Kate Mortons En välbevarad hemlighet. Jag hade inte läst henne tidigare, men det lär jag absolut göra om! En tät intrig, sammanvävd med nutid, 60-tal och andra världskriget och Blitzen i London… Jag vart helt såld!

IMG_20160221_213051

Jag har sedan 2014 använt mig av en skrivdagbok. Det handlar inte om att poängsätta det jag läser, utan snarare för att hålla reda på vad jag läst och när. Dessutom är det lite av en sport – jag vill ju ha läst mer än föregående år, både i antalet verk och sidor. En tävling mot mig själv och mina läsvanor, helt enkelt. Verkligen en god idé, om man är sugen på den sortens läsutmaningar. För mig är det viktig att läsa mycket från många genrer – klassiker, fackböcker, deckare, historiska romaner… Vad skulle du vilja läsa mer av?

IMG_20160221_213012

Jag är verkligen ivrig. Det är väldigt många bra titlar som ligger på rea-priser. Jag vill passa på att tipsa om några författare som jag läst sedan innan och böcker jag köpt tidigare:

Historiska romaner
Bernard Cornwell Den hedniske krigaren
Conn Iggulden Rosornas krig: Stormfågel

Deckare/spänning
Kristina Appelqvist Minns mig som en ängel
Ann Cleeves Dött vatten (”Shetland”, serie på SVT som går just nu, är baserad på hennes romaner!)
Ann Rosman Havskatten
Nora Roberts Främlingen vid havet

Fackböcker
Kelly Devries med flera Slagfält under medeltiden
Martin Hansson Medeltida borgar: maktens hus i Norden

Och det här är bara ett urval av de böcker som finns på rean. Ett tips kan vara att botanisera i god tid, de flesta bokhandlar har kataloger att bläddra i och nätbokhandlar har förbokningsmöjligheter. Själv gillar jag att också låta mig fångas av titlar medan jag strosar bland hyllraderna i fysiska bokhandlar, så jag försöker ha utrymme för spontanköp i rea-budgeten. Men det är lite svårt att låta bli tjuvkikandet, måste jag medge!

Kommentera

