Organisera mera

Är det något som jag själv upplever som betydelsefullt för att ett hem ska kännas ”hemligt”, så måste det ändå vara hur förvaringen är ordnad. Och i år tänker jag definitivt lägga tid på att strukturera mitt hem.
Ordning och reda gör det enklare att hitta dina saker, likt var sak på sin plats, och dessutom ger det ett bättre sinnesintryck om det inte ligger en massa prylar och saker här och där. Ett system för hur det ska se ut är alltid smart. Jag jobbar exempelvis mycket med lådor och tidskriftssamlare. Vi har ju alla varit där, när vi tänkt: ”Vart la jag det nu igen?”. Om var sak har en given plats i ditt hem är det enklare att hitta det när du väl behöver det. Det är så klart lättare sagt än gjort, men helt klart värt ett försök!

Jag är inte ensam om att ha denna sortens förkärlek till förvaringslösningar. Om du inte har besökt bloggen Förvaringsdrottningen tycker jag absolut att du ska göra det! Hon lägger ut en ny utmaning varje vecka, som i princip är ett ställe i ditt hem som antagligen behövs se över. Första veckan bestod utmaningen av att göra en prioriteringslista. Vecka 5 var det att se över handväskan, något som jag själv definitivt behövde göra. Och den här kommande veckan är det dags för sladdarna.

Som ett led i organiseringsprocessen införskaffade jag en liten whiteboard från ICA, magnetisk, att sätta på sidan av kylskåpet mot hallen till. Den kostade bara 39 kronor om jag inte missminner mig och då ingick en penna också.

Den är verkligen smidig! Dels för inköpslistor när det ska handlas, kom ihåg såsom busstider och för kommunikation mellan oss tre här hemma. Och det är väldigt kul att rita också, naturligtvis, haha.

Hur ska du göra för att organisera mera?

 

Kommentera

