Grönt och grant

Nytt år, nya tag, brukar det heta. Så varför inte försöka skaffa sig gröna fingrar? Observera ”försöka”. En tripp till Plantagen slutade med en citronfikus och en lyktranka, som också brukar kallas för hjärtan på tråd. Under det senaste besöket på IKEA inköpte jag också en clusia.

IMG_20160127_132932

Jag tycker att det är snyggt med olika former och storlekar när det kommer till krukor, men gärna i samma färg. Dessa blev riktigt snygga tillsammans tycker jag! Den bakre med clusian är köpt på auktion för mindre än 5 kronor, den till höger inköptes på Plantagen för 80 kronor och den lilla är arvegods efter min farfar. Som Frida påpekade går pärlorna, eller prickarna, igen i krukorna, från jättepärlig till helt enkel och utan.

För 49 kronor fick clusian följa med hem men den fick lite stryk av vädret, det var trots allt minusgrader ute. Men jag tror den kan återhämta sig, den tycks vara på god väg åtminstone.

Jag måste erkänna, jag föll totalt för den här citronfikusen! Till priset av 100 kronor fick den följa med mig hem den också. Det är en så kallad bonsaifikus och jag tycker att roten är så himla charmig. Nu är jag förstås livrädd för att ta kål på den stackaren men jag ska göra mitt bästa för att få den att trivas.
Eftersom den gillar skugga enligt skötselråden, och helst vill ha sol på morgonen och eftermiddagen, så får den stå på köksbordet större delen av dagen. Jag är riktigt nöjd med valet av kruka; den är enkel så att växten får sin rättmätiga uppmärksamhet men ändå utsmyckad med pärlband. Klassiskt och snyggt!

För en femtiolapp köpte jag denna söta, lilla växt. Jag har velat ha en hjärtan på tråd ända sedan Johans mamma Åsa berättade att hennes är snart hela 12 (!!) år gammal. Hur beundransvärt är inte det? Där kan vi snacka gröna fingrar, tålamod och en envis växt. Om min överlever till sommaren så kommer jag att vara mäkta stolt, än hellre om den någonsin kommer i närheten av hennes siffror!

IMG_20160127_132720

IMG_20160127_132738

Så här ser det nu ut i fönstret! Blir glad när jag slänger en blick däråt. Det är något med växter alltså. De har en förmåga att göra hemmet ännu hemtrevligare, att lysa upp vardagen på sitt sätt. Jag gillar att låta orkidéen trona i mitten med sina många blommor i sin klara lila färg, med gröna växter som inramning. Riktigt ”hemligt”, vill jag nog påstå!

Kommentera

