Bokåret som gått

Jag för en läsdagbok sedan 2014, mest för att hålla någon form av koll på vad det är för typ av böcker jag läser under årens gång och hur många. Jag sätter inga betyg eller liknande, utan det är mer en förteckning över vilka verk jag läst.

2015 blev ett år med mycket deckare, bland annat Ann Rosman, Mons Kallentoft och Anna Jansson för att nämna några. Det blev också några skrivna av Nora Roberts, Dan Browns Inferno och skrivhandbok nummer 2 i ordningen från Kim M. Kimselius, klassiker av Hjalmar Söderberg och Elizabeth Kostovas Historikern som jag velat läsa i flera år men inte kommit till skott.

Historiska romaner har det inte blivit alltför många av, men Bodil Mårtensson och Robin Young har det blivit åtminstone. 2016 ska det läsas fler, av både Conn Iggulden och Bernard Cornwell, är tanken.
Men det som liksom förgyllt mitt läsår måste ändå vara Farseer-trilogin av Robin Hobb. Bästa fantasyböckerna jag läst på år och dar! Om du inte har läst dem, gör det. Gärna nu, på en gång.

Totalt blev det 39 böcker lästa i år. Absolut inte mitt bästa år, måste jag medge. Men ett riktigt bra läsår ändå, eftersom det varit många bra böcker. Ibland vinner kvalitet över kvantitet, så att säga.

Kommentera

