Läser just nu

För tillfället har jag grävt ner mig i ännu en historisk roman, ”Rosornas krig: Solvarg” av Conn Iggulden.

Fick den ju signerad på Bokmässan, fortfarande i extas när jag tänker på denna underbaraste av mässor! (Om du vill läsa om mina upplevelser där, kan du klicka här)

Som vanligt så läser jag minst två böcker åt gången; vanligen någon på engelska, en lite lättare skönlitterär och så någon fackbok ovanpå det. Nu är det trots allt tid för uppsatsskrivande, så något läsande i större utsträckning händer tyvärr inte. Ja, alltså från den skönlitterära sidan. Läsande över lag är det gott om, om än av den givande, lärorika och roliga arten, snarare än ”enbart” för att få smita iväg från verkligheten en stund. Det hela är tidsödande, men vilken skrivprocess innefattar inte en stor omfattning av tid?
Text kommer sig av ordet väva (källa: NE, som ”historiker” känner jag mig nödgad att bifoga urkunden till denna viktiga kunskap!) och det gör du inte enbart genom att sitta och knattra på tangenterna, även om det så klart är en hyfsat stor del av det. Texten och dess struktur, dess ord, är något som du bär med dig hela tiden. Du smakar, vänder och vrider, funderar och reflekterar, ofta omedvetet. För min del har det inneburit en del heureka-tillfällen i den här skrivprocessen, främst när jag försöker sova.

Men finns det då något bättre än att fly in i den skönlitterära världen? Jag tror inte det.

 

Kommentera

