Julklappsverkstad

Nu är snart alla julklappar inslagna!
Inför varje år försöker jag ha ett tema på inslagningarna. Tidigare har jag haft bland annat ”Endast rött”, ”Bara illustrationer”, ”Vitt, blått, rött och guld” eller ”Massa snören”.
Så kommer de år där man har snuttar kvar av alla olika sorter. Då får det bli en mix av alla, helt enkelt. Och det kan vara riktigt fint det också!

IMG_20151212_133011

På bilden är det ändå bara vitt, grädd- och gulvitt och rött papper… Hade tydligen inget blått/mörkt papper hemma i år. Men så är det ibland.
Jag ville ändå göra något nytt i år, så jag köpte en rulle med jutesnöre för 10 kronor på Ö&B.

Visst blir det fint med bara en enkel rosett? Väldigt klassiskt och för tankarna till gamla julaftnar från förr, åtminstone för mig.

Med en slits kan man spexa till snöret om man vill göra det lite festligare, än att bara krusa med en sax. För övrigt är verkligen inte vissa presentsnören gjorda för att hanteras på det sättet med sax. Oftast skalas bara ett lager av och den blir snarare rynkig än krusig. Det kan vara värt att lägga några extra kronor för att få ett vettigare presentband.
Min är köpt på Åhléns för några år sedan och är både lätthanterlig och billig!

IMG_20151212_132953

Jag brukar försöka slå in julklapparna några stycken i taget. Dels för att orka hålla koncentrationen att göra det snyggt och prydligt och dels för att kunna njuta så länge som möjligt av klappverkstan’. Dessutom kan man då anpassa klippandet av pappret om man har flera presenter i olika storlekar att slå in. Inget slöseri med andra ord!

 

IMG_20151212_132658

Pappersstjärnor finns att få tag i nästan precis överallt för en billig peng. Du kan också knyta dina egna såklart! 

 

Lycka till med dina inslagningar!

2 thoughts on “Julklappsverkstad

Kommentera

