Skördetid

När jag var hemma i Småland och hälsade på mina föräldrar så passade vi på att skörda i trädgården. Det blev både äppel- och valnötsplockning, och sedan fika framför öppna spisen.

För att nå de äpplen som satt högst upp i trädet så använde jag en så kallad äppelplockare, just denna har min farfar gjort. Den fungerar alldeles utmärkt och skadar inte varken träd eller äpplen så länge man inte gör för hastiga ryck.
Det är jättelätt att göra en egen! Det enda som behövs är en lång stav (cirka 2 meter), en rund träbit som du kan fästa den på och sedan använda skruvar som själva hållaren. Tänk på att vinkla den runda en aning, så blir det lättare att både se och ta ner äpplena. Det går så klart smidigast om man äger en skruvdragare.

IMG_20151029_143017IMG_20151029_143049
Mamma hade gjort en fantastik valnötstårta. Den finns som recept i de flesta ”Sju sorters kakor”, som ges ut av Ica Bokförlag och som alla borde ha hemma i bokhyllan! Recepten byts ut då och då, så det skiftar alltså en del vilka som finns i, beroende på vilken upplaga man har. Jag upptäckte att valnötstårta saknades i min till exempel.

IMG_20151029_143552 IMG_20151029_144033

IMG_20151029_144046

Kommentera

