För vem stressar jag egentligen?

Den här veckan hade ingen vidare bra start. Slutet på förra däremot – alltså. Hur ska man kunna hantera vardagen efter att ha varit i en så fantastisk bubbla en hel helg??
Men ett inlägg om min boksmälla efter bokmässan kommer senare. Det här är något viktigare på sitt sätt, något som vi alla har i ibland och känner av i olika grader.

Jag menar naturligtvis stress. Den där känslan som får dig att bita ihop tänderna så att käken ömmar, hjärtat att flimra, svetten att pärla sig i pannan och som gör att du inte längre kan andas normalt hur du än försöker. När du är så stressad att du blir stressad av att du inte kan stressa ner och därför stressar ännu mer.

I måndags hade jag tur. Jag hade förstående kursare, som dessutom kunde ge mig verktyg för att försöka komma tillbaka till en lugn nivå. Till slut, med en andningsövning, kunde jag äntligen andas ordentligt, lugna ner mig och slippa känna hur hjärtat rusade mot bröstet.
När det här händer, vilket inte är alltför ofta tack och lov, så funderar jag på en enda fråga.

För vem stressar jag egentligen?

Om det nu är för min egen skull, för att visa för mig själv vad jag kan, att jag kan, så gott jag kan, så blir det fullkomligt meningslöst. Det motverkar i slutändan bara mig själv.

Och det så här efteråt leder det mig till en post-stress-fråga. Varför skäms jag över det? Att vara stressad och känna mig blottad när jag visar det? Som om jag inte vågar erkänna det? Är det för att jag känner att jag inte håller måttet, att jag upplever att jag befinner mig i en stressig miljö eller är det just det, att jag skapar en miljö som gör mig stressad för att jag är rädd? Rädd för att misslyckas? Rädd att inte räcka till?

Och när jag kände mig som sämst, så är det verkligen tur att jag har fantastiska personer i min närhet. Underbara, fantastiska Frida hade köpt badskum med min favoritdoft. Det finns inget så avslappnande som ett långt, varmt bad som dessutom doftar rosor. Tusen, tusen tack Frida, du är bäst!

IMG_20150928_200515 IMG_20150928_200529 IMG_20150928_200542

One thought on “För vem stressar jag egentligen?

Kommentera

