Hembakad blåbärspaj

Jag måste medge att jag är stolt. Jag bakade min allra första blåbärspaj i söndags. Och den blev riktigt bra faktiskt!

IMG_20150906_160252 IMG_20150906_160241 IMG_20150906_160237

Jag hade så pass mycket blåbär att det blev en och en halv pajform. Det var inte så svårt som jag hade väntat mig men å andra sidan så ska inte smulpaj vara alltför komplicerat.
Här är receptet jag använde:

Fyllningen: 1 liter blåbär
1 dl socker
2 msk vetemjöl

Smuldegen gör du med: 100 g smör
1/2 dl socker
2 dl vetemjöl

Värm ugnen till 200°. Blanda bären med socker och mjöl i en bunke.
Smält smöret till smuldegen i en kastrull. Låt svalna och placera i ännu en bunke. Rör i socker och mjöl tills det blivit en deg.
Lägg sedan ner bären (alltså fyllningen) i formen och SMULA över degen. Grädda 15-20 minuter. Tadaa! En alldeles underbar söndagsfika, klar på ungefär en halvtimme.
Pajen serverades med färdigvispad marsansås och kaffe.

Kommentera

