Positiv pessimist – pessimistisk optimist?

Har ni en speciell önskedröm? En som återkommer, åtminstone en gång per år? Som bränner sig fast, som inte bleknar? Har ni någon gång fått chansen att se till att den går i uppfyllelse?
Det är något jag oroar mig för nu. Jag ska nämligen få uppfylla en av mina största – går det ens att hantera?

Vanligtvis brukar jag kalla mig för positiv pessimist. Jag förväntar mig att det går helt åt helvete men blir glatt överraskad om så inte är fallet. Samtidigt vill jag ju inte att det ska gå fel. Jag vill ju att det ska gå bra med det mesta liksom. Så ändå är jag en optimist, som alltid hoppas. Det är något som jag håller starkt vid, det där hoppet, om det så bara är en liten gnista.
Jag skulle lika gärna kunna kalla mig för pessimistisk optimist egentligen. Fast det låter mer negativt tycker jag, haha.

Det är det här som gör mig rädd. Nervös. Ångestladdad. Även om det på något sätt också är spännande. Roligt. Fantastiskt.

Tänk om det inte blir som jag tänkt mig?

Men vet ni vad? Då får det helt enkelt vara så. Just nu tar jag hellre risken att bli kolossalt besviken. Om en dröm krossas står där tusen åter, eller något. Och ärligt talat – chansen att Bokmässan ska bli en katastrof är definitivt minimal.

Kommentera

