En lärdom för livet

På många sätt var det här min första flytt. Och på många sätt har jag insett varför folk bävar inför den. Jag tänkte, något naivt kanske, att det till största delen berodde på hur svårt det kan vara att känna sig hemma på ett nytt ställe. Att få sin nya lägenhet, hus eller stuga att bli ett riktigt hem. På många sätt kanske det är så.

Nu har jag insett att det för min del i första hand handlar om det praktiska. Elavtal, säga upp den tidigare bostad och ordna med transport är bara några exempel.

Därför har jag också utarbetat en del strategier inför nästa flytt:

  • Planering! – Hur ska du packa? I flyttkartonger, kassar, väskor? Införskaffa det som behövs för att göra flytten så smidig som möjligt.
  • Struktur! – Tänk ut redan innan var de tunga möblerna i rummet ska stå och placera dem om möjligt där direkt, så slipper du ommöblering med kartonger och kassar överallt.
  • RENSA! – Det var helt klart här jag gjorde mitt största misstag. Gå igenom böcker, kläder, skor och övriga saker innan du flyttar så blir det verkligen så mycket enklare. Och om du vet att vissa saker ska ner i förrådet/källaren, packa då ner dem i en låda och märk den direkt. På så sätt slipper du onödigt arbete.

Jag inbillar mig att det kanske nästa gång blir enklare, eftersom alla köksgrejer nu är i just köket och inte i både studentrum och korridorskök. Det återstår väl att se.

One thought on “En lärdom för livet

  1. Ping: Årskrönika 2015 | Hemligt hos Hanna

Kommentera

