Uppmuntrande ord

Man kan inte alltid vara glad och sorglös. Ibland behöver man en push, en påminnelse, om att allt kan bli bra. Eller bara att komma ihåg att njuta, att allt eller åtminstone något, är bra.

Det är en stor inredningstrend just nu att ha bokstäver och ord på hyllor eller citat ditmålade på väggen eller på andra ställen i hemmet. Något som är en bra möjlighet att visa ännu en ”hemlig” sida av sig själv och/eller familjen.
Mitt absoluta favoritcitat är ”Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ”, av Marcus Tullius Cicero. Den säger så mycket om mig och det liv jag vill leva så att jag skulle kunna tapetsera en hel vägg med det! (Nästan, åtminstone).

Min favoritprydnadskudde är från Åhléns. Den kostade 199 kronor och är gjord av 100% bomull i ett linneliknande tyg, både gosig, snygg och mysig.

IMG_20150812_143352

Det kan tyckas klyschigt alternativt töntigt med kuddens text, ”Live today because tomorrow is a new day”, men jag tycker verkligen om det. Det är en uppmaning, en lagom sådan. Inte hetsig, stressande eller manande, utan snarare bara konstaterande. Det är så lätt att låta dagarna flyta på, flyta samman och aldrig hinna ge sig hän åt att stanna upp och se till det enkelt vackra i nuet.
Jag tror, att i botten av de flesta sådana här citat, vilar ett ”carpe diem”, fånga dagen, ögonblicken. De här citaten, orden, meningarna vi bär med oss och uppskattar ger förtröstan och hopp. Det är väl därför de överlever tidens tand. Alla människor behöver hopp om framtiden, ett ledord att bära med sig på livets stig. För vad är väl meningen med livet om inte finna meningen med livet? Ge dig ut och sök!

Kommentera

