Höstlängtan, höstångest – höst?

Och precis som vanligt springer sommaren iväg. Jag, Johan och Frida ska flytta ihop i augusti. Äntligen en egen lägenhet säger jag! Tiden i korridoren har varit jätterolig, lärorik och fylld av fina minnen och underbara vänner. Men allt har sin tid och i takt med att studierna framskrider så är det dags att låta livet ha sin gång. Och jag ser fram emot att få inreda några kvadratmeter till än de 17 jag haft hittills!
Därför har jag ännu inte packat upp mina inköp från Gekås, det får vänta tills kassarna har burits in i den nya lägenheten. Därför längtar jag nu lite till hösten. Att få ett nytt hem att göra ”hemligt”, bo med två underbara människor och faktiskt få cykla lite mer. Jag älskar att cykla men har inte ens haft någon i Uppsala än. Och där har jag nu bott i 3 år. Det är konstigt men imponerande, att klara vardagen i Sveriges äldsta studentstad utan en cykel. Eller galet, jag vet inte! Är väl en av få studenter som inte har någon cykel, som aldrig heller blivit bestulen på en av den anledningen, tagit någon annans eller slängt en i Fyrisån.

Men samtidigt får jag ångest, som vanligt när mitten på augusti närmar sig. Jag vill inte att sommaren ska gå så fort, jag vill hinna att bara vara och ”carpa så mycket diem” jag kan, så att säga. Det är verkligen en konst i sig att kunna njuta av nuet, att hänge sig åt stunden och låta den uppfylla själen.

Fick ett mail från Jotex där det nu finns fina höstnyheter, både vad det gäller lakan, dekorationer och gardiner. Och så kommer längtan smygande igen. Men än är det lite tidigt. Både för längtan och för ångest. Men det är trots allt tjusningen med årstider. De växlar, kommer och går. Och det är så jag vill ha det.

Kommentera

