En liten förklaring

Jag har ett stort intresse för historia och arkeologi. För vad gamla händelser, ruiner och platser kan förklara, berätta och hemlighålla för oss. Det är något jag delar med min familj, och som vuxit med tiden.

När jag går i Kalmar inser jag att det inte är så konstigt. Dels för min uppväxt då, men när man betraktar Kalmar slott kan man inte annat än att bli imponerad. Tänk om stenar kunde tala! Vad är det egentligen som döljer sig i väggarna, vilka människor vandrade en gång på vindbryggan? Stod de också vid viken och såg ut mot det mäktiga slottets siluett i kvällningen? Det är en klyscha men jag älskar verkligen uttrycket ”historiens vingslag”. Det är verkligen så det känns, när guiden visar in gruppen i ett rum och ivrigt förklarar vad rummet användes till en gång, för väldigt mycket länge sedan. Jag får gåshud bara jag tänker på det.

1437937990347 IMG_20150724_210606 IMG_20150728_175216

Får du möjlighet så tycker jag verkligen att du ska gå på visning på slottet i Kalmar. Låt dig hänföras av dess historia! Guidningen ingår i entrépriset. Mer info hittar du på deras hemsida här.

Kommentera

